Projektformål
Formålet er at identificere eventuelle forretningspotentialer for små og mellemstore virksomheder i forlængelse af C24 i C2C CC Klima Historie I Kultur Historie. Forskning viser, at der er sammenhæng mellem lokal identitet og historiske fortællinger; denne sammenhæng bruger C2C CC’s C24 (Klima/Historie) som en platform til at formidle og debattere udfordringer, løsninger og viden tæt på borgerne.
Der er anvendt arkæologiske og meteorologiske data til at kortlægge, hvordan tidligere indbyggere har håndteret fortidens klimaændringer. Der er skabt udstillinger og undervisningsmateriale, der informerer og involverer borgerne i de forskellige klimaproblematikker.
Projektet kan være relevant for turismebranchen, idet materialet rummer idéer, som kan gribes af f.eks. lokale turistaktører eller større aktører. Disse kan udvikle formidlingen af klimahistorierne og skabe muligheder for borgere og besøgende for at opleve og lære af klimahistorien. Samtidigt ligger der inspiration til at arrangere aktiv ferie eller blot oplevelser for såvel professionelle som familier i naturen og samtidigt lære om klimaet.
Projektpartner(e)
Aarhus Universitet, Klimatorium, AquaGlobe + kontaktoplysninger
Eventuelt et samarbejde med organisationer, som Visit Denmark, for at lette adgang til bestilling mv.
Problemstillingen
Skab en forretning indenfor oplevelsesøkonomien koblet til vand og klima.